Svátek Božího milosrdenství zaujímá nejdůležitější
místo mezi všemi formami pobožnosti k Božímu
milosrdenství, které byly sestře Faustyně zjeveny.
Poprvé o zavedení tohoto
svátku požádal Pán Ježíš ve zjevení, které měla
sestra Faustyna v roce 1931. „Toužím, aby
milosrdenství mělo svátek. Chci, aby ten obraz,
který namaluješ štětcem, byl slavnostně posvěcen o
první neděli po Velikonocích; tato neděle má být
svátkem milosrdenství.“ /Den. 49/
Volba zrovna této neděle
není náhodou. Je to první neděle po Velikonocích. O
Velikonocích si celá Církev připomíná dílo Božího
vykoupení, které je úzce spjaté s Božím
milosrdenstvím, vzpomínaným a slaveným na svátek
Božího milosrdenství. Toto vykoupení je přece
projevem Božího milosrdenství pro celý svět.
Zároveň je třeba si
uvědomit a pamatovat, že svátek Božího milosrdenství
není jen dnem, kdy si zvláštním způsobem přpomínáme
Boží milosrdenství a je uctíváme, ale je to den
mimořádných milostí pro celý svět slíbených Pánem
Ježíšem, který řekl sestře Faustyně: „Toužím, aby
svátek milosrdenství byl útočištěm a úkrytem pro
všechny duše a zvlášť pro ubohé hříšníky.“ /Den.
699/
Pán Ježíš spojil s tímto
svátkem veliké přísliby: „Kdo toho dne přistoupí k
Prameni života, ten dosáhne úplného odpuštění vin a
trestů.“ /Den. 300/ Pramenem života je přitom
svátost smíření a Eucharistie.
„V tento den je otevřeno
nitro mého milosrdenství; celé moře milosti vylévám
do duší, které se ke zdroji mého milosrdenství
přiblíží.“ /Den. 699/
Pro ty, kteří se
pokládají za veliké hříšníky, pro které už není
Božího odpuštění, Pán Ježíš zároveň vzkazuje: „Ať se
žádná duše nebojí ke mně přiblížit, i kdyby její
hříchy byly jak šarlat.“ /Den. 699/
Svátek Božího
milosrdenství, který oficiálně zavedl 30. dubna roku
2000, v den svatořečení sestry Faustyny, papež Jan
Pavel II., se tak jeví jako neobvyklá příležitost
setkání s bezmeznou hloubkou Božího milosrdenství
tento den otevřeného dokořán.
Dá se říct, že tento den
Bůh před každým stojí jako „slabý“ a starostlivý
Otec, a ne jako Soudce.
„Žádná duše nenalezne
ospravedlnění, dokud se s důvěrou neobrátí k mému
milosrdenství, a proto má být první neděle po
Velikonocích svátkem milosrdenství a kněží mají v
ten den duším říkat o tom mém velkém a bezedném
milosrdenství.“ /Den. 570/ – říkal ve zjevení Pán
Ježíš sestře Faustyně.
Svátek Božího
milosrdenství se tedy stává Bohem stanovenou chvílí
setkání člověka s jeho milosrdenstvím. K tomuto
setkání mají připravovat a vést člověka všechny
ostatní formy úcty k Božímu milosrdenství.
Ovšem, tak jako v případě
obrazu Božího milosrdenství, nemůžeme zapomenout na
to, co je nejdůležitější, a co také zdůrazňoval
sestře Faustyně Pán Ježíš: na důvěru. Dokud se s
důvěrou neobrátíme k jeho milosrdenství, nenajdeme
ospravedlnění a vnitřní pokoj.
Pokud tedy chceme
dosáhnout a získat milosti slíbené Pánem Ježíšem,
musíme více důvěřovat jemu, než sami sobě. Více
poslouchat jeho slova, než hlas našeho srdce, které
nám někdy hodně věcí vyčítá a my si s tím nedokážeme
poradit. Stojí za to vzpomenout si zde na slova sv.
Pavla, který říká, že Bůh je větší než naše srdce a
výčitky svědomí, které máme a které pramení z naší
minulosti. |